Hírek : Az ördög a részletekben van |
Az ördög a részletekben van
Enigma 2004.06.26. 14:51
Miért is ilyen jók a Cararama modellek? Olcsók, ez tény. Ez persze nem elég ahhoz, hogy valaki gyűjteni kezdjen valamit. A cégnek mégis iszonyatos tábora lett világszerte, közel öt év alatt. Mi a titok nyitja? Erre keressük a választ.
A kérdés igazából nagyon könnyen megválaszolható volna, ha csak annyit mondanánk: modell értékű autókat gyárt. De mit is jelent a modell értékűség? Élethűséget elsősorban. Persze ahogy a valódi autók gyártói is játszanak a látványelemekkel, a modellautó-gyártók is ezt teszik. A különbség mindössze az eszköztárban van. A modellezés egyidős az autóval, így nyugodtan mondhatjuk, hogy az elmúlt száz évben volt hová fejlődni. De kiktől tanult a Hongwell?
(a zárójelben található típusok a Hongwell megfelelő modelljeire utalnak, hol feltűnt egy-egy technológia)
Minichamps: A nagy tradíciójú aacheni cég évtizedek óta a modellautóipar vezetője. Először náluk jelent meg az a trend, hogy az ablakokat nem egy darabból fröccsöntik, hanem minden egyes ablakot külön helyeznek be, ezzel elérve, hogy az ablakok a karosszéria síkjába kerülhessenek. (Mercedes C-osztály) Gyakori az is, hogy az egyes típusok hátsó ablakában van egy kis osztás, ez régebben vagy el lett hagyva, vagy a kasztniba lett belefröccsöntve, ezzel túllihegve a részlet fontosságát. A Minichampsnél ezek az osztások a plexi ablakra kerültek felfestésre. (Mercedes S-osztály) Ha pedig valahonnan fel lehetett ismerni egy képről, hogy az modellt ábrázol, akkor az az ablakkeret volt. A Minichampsnek erre is volt egy jó lépése, mégpedig az ablak körüli karosszériarészt -gondolok itt a kasztni vastagságára- mattfeketére festették. Ezt a technikát a festett ablakbordás típusoknál természetesen a bordákra is kiterjesztették. (szinte bármelyik Hongwell) Összességében tehát az ablakok környékén található illesztések és festések, ablaktörlők finom kidolgozásában tett lépések köszönhetők leginkább a német cégnek. Ugyanakkor meg kell még említenünk a fényszórók mögötti tükrök kidolgozását is, ami a C-osztályos modellen már igen éretté vált a Hongwellnél is.
Schuco: érdekes módon a Hongwell modelleket is forgalmazó Schuco az ablakkeretek festését másképp akarta megoldani. Ők nem az oldalablakokat körülölelő karosszériarészre koncentráltak, hanem az ablak szélére. Ilyen megoldást láthatunk többek között a Volvo V70-esen. Másik érdekes húzásuk volt a belső tér egy darabban való fröccsöntése. Ez annyit jelent, hogy IKEA reklám módjára a belső teret széthajtjuk képzeletben, így egy szerszámmal fröccsönthetővé válik, majd a dolgot visszafelé gondolva az elvékonyított vonalak mentén az enteriőrt csupán össze kell hajtani és behelyezni a kasztniba. Ez tipikusan a BMW X5 sajátsága, de reméljük elterjedtté válik, hiszen amilyen egyszerű, olyan látványos eredménnyel jár.
Vitesse: a francia cég legjelentősebb munkái közé tartozik a belső kárpit megfestése, legyen szó akár műszerfalról, akár egy üléshuzatról. Az üléshuzat megfestése amúgy baromi látványos, Hongweles berkekben ugyan eddig egyedül a régi RAV-4 Schuco dobozos változatán láttuk visszaköszönni. Aki ilyennel eddig nem találkozott, annak irány a Játéksziget, épp a minap láttam belőle párat náluk.
Más gyártók: eddig elsősorban a három legnagyobb európai nevet emeltem ki, ugyanakkor a régebbi típusok króm dísztárcsáinak igen szép replikáival találkozhatunk például a spanyol Solido modelleken. Emellett igen sok dolog nekem új volt, bár mint kiderült az ázsiai modellipar sajátjai. Ilyen volt például a kerekek illesztése, hiszen mint tudjuk a Hongwell modellek háromrészes felnikkel rendelkeznek, ami lehetetlenné teszi a gumiabroncsok lecsévélődését, ugyanakkor igen látványosak és finom futást biztosítanak vékony tengelyek mellett is. Az európai trend inkább a kétrészes megoldást preferálja (ti. egy darabból áll a felni és erre kerül az abroncs kívülről). Az egyik legérdekesebb kiterjesztése a karosszéria részletek festésének szintén a Mercedes-Benz modelleken volt jelentős, ám a Volvok is bővelkednek benne, ez pedig a hűtőmaszk kasztnira festése. Amilyen egyszerű, olyan triviális, hiszen mindezt megcsinálni műanyagból, azt lefesteni/krómozni, majd pontosan beilleszteni nem csak költségesebb, de klasszisokkal bonyolultabb is, mint felhúzni azt a két réteg festést.
Azt hiszem, kijelenthetjük, hogy a Hongwell megtanulta a leckét, és látva a hong kongiak hihetetlen gyors tanulóképességét, azt hiszem látni fogjuk mi még azt is, amikor ők adják fel azt a többi cégnek.
|